Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Marton Árpád
Viva la opera!
Jegyzet a Muzsikáló Udvar július 30-i, Operaslágerek című előadásáról
 
Éjkirálynő és Sarastro, Seguidilla, Virágária és Torreádor-dal, Gilda és a mantuai herceg, Mephisto a Faustból és Fiesco a Simon Boccanegrából, Barcarola, Cseresznyevirág-kettős és La cidarem la mano nem, nem a Dóm téri repertoárból évek óta hiányzó, nagyszabású nemzetközi operagála várva-várt műsorát jelzi a felsorolás. Csupán a Muzsikáló Udvar július 30-i kamarakoncertjének Száz Krisztina szerkesztette, Toronykőy Attila által színpadra állított parádés operatablóját, pár tízmillióval olcsóbb kivitelben, lelkes fiatal énekművészekkel. Szeged szülöttei-szárnyabocsátottjai – Cser Krisztián, Cseh Antal, Kovács Éva – mellett a Város fölfedezettjei – Balczó Péter és Miksch Adrienn – és a Szabadtéri legújabb kedvenceit képviselő Mester Viktória váltják egymást a színen, s a fiatal gárda színpompás nyáresti slágerözöne nem csupán a Vaszy-féle városházi estek, a Bárdi-vígoperák és a Szabadtérivel közös hajdani operagálák hagyományait eleveníti, de bizakodással tölti el az operakedvelők szívét: tehetségen, odaadáson nem múlik – él, élhet a műfaj! Maddalena áriája az előttünk álló szezon Andrea Chénier-produkciójából és Tosca imája – Miksch Adrienn magabiztos léptekkel halad egy tudatosan kézben tartott énekesi repertoár építésében; Cseh Antallal közös Parasztbecsület-duettjük kárpótlásnak tetszik a minapi Dóm téri élmények után; a Krisztus-arcú Cser Krisztián megrendítő Fiesco-áriája mellé a profizmus színeit hozza Don Giovanni-kettőse Kovács Évával és a Don Pasquale Hadaróduettja Cseh Antallal bajazzóskodva; Balczó Péter Alfredójának fényét idézi Pinkerton illetve Cavaradossi képében, bűvösen érzéki Barcarolla ringat a majdnem-teleholdas éj vizein Mester Viktória és Miksch Adrienn hangjára. S akinek ennyi jó kevés: bravúros Rigoletto- és Carmen-, no meg Mozart-parafrázis Szabó Norbert varázsfuvoláján, Bábel Klára hárfalombjai alatt. Csapatunk készen: együtt egy bombasztikus Dóm téri operasláger-gyár színlapja. Ott még a régóta hiányolt Oberfrank Péter sem szorulna a város egyetlen, mozdítható hangszerének szűkös keretei közé.

 

martonarpii.jpgMarton Árpád a Juhász Gyula Tanárképző Főiskolán (1994) és a Szegedi Hittudományi Főiskolán (1995) végzett. 1992-től 2001-ig a Magyar Televízió Szegedi Körzeti Stúdiójának szerkesztője, majd szerkesztő-rendezője. 1998 és 2002 között több színházi produkció vetített látványterveit készítette el (Kajak-Kenu VB gálája a Szegedi Szabadtéri Játékokon, Anna Karenina a Kisvárdai Várszínházban, majd a Ferencvárosi Nyári Játékokon). 2001-től tárcái és cikkei jelennek meg a Délmagyarország, a Szegedi Élet és az Új Ember című lapokban. 2003 óta állandó szerzője a Szegedtől Szegedig antológiának. 2005-től számos kulturális eseményt szervezett a Móra Ferenc Múzeum közművelődési munkatársaként, köztük az első szegedi Múzeumok Éjszakáját. 2004-től alapító munkatárs a Magyar Katolikus Rádióban (szerkesztő – Zenei Kincsestár, A vasárnap muzsikusa; műsorvezető – Szépség-Szalon); számos kulturális és portréműsort készített, 1000-nél több zenei műsora között a Mozart teljes életművét bemutató, Mozart-galaxis című, rádiótörténeti jelentőségű sorozattal. 2001 és 2006 között tagja volt a H.S.D. Magyar Rendezők Társaságának, 2006 óta a MAKÚSZ Magyar Katolikus Újságírók Szövetségének valamint a Szegedi Írók Társaságának. Könyvei: Musical Kalauz (Móra, Bp. 1998); „Ő muzsikál rajtam keresztül” – beszélgetés Rév Lívia zongoraművésszel (Kairosz, Bp. 2007); „Hazavár az Isten” – beszélgetés P. Nemeshegyi Péter dogmatikaprofesszorral (Kairosz, Bp. 2008); „A művész Isten szolgája” – beszélgetés Tokody Ilona operaénekessel (Kairosz, Bp. 2008); A felettes Mi – kulturális és médiaetika egyetemi tankönyv (Gerhardus Kiadó, Szeged, 2009); A Mozart-galaxis (Gerhardus Kiadó, Szeged, 2009).