Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Kecsmár Szilvia
Levelek Párizsból – Második levél
 
Chère Isabelle,
 
Les quatre femmes du docteur March
 
…és ki doktor March?  kérdezem három lakótársnőmet, miután nevetgélve March doktor négy „feleségének” életéhez hasonlítják átmeneti összeköltözésünk történetét. Csak később eszmélek rá, hogy tulajdonképpen Louisa May Alcott leghíresebb regényére, a Kisasszonyokra utalnak. A hasonlat persze több sebből vérzik. Egyrészt nem létezik docteur March, ennél fogva senki sem követ el poligámiát, másrészt a férjszerzés különféle okokból ugyan, de egyikünknél sincs terítéken. Ebben a pillanatban legalábbis. Habár, egy bizonyos Monsieur Pierre számára többször érkezett már levél... Meglestem a címzést, nem tévedésből postázzák ide a küldeményeket. Ez is egy Rosalie rejtélyei közül.
Lakótársaim egészen különböznek. A fanyar humort azonban mindhárman igen kedvelik, akárcsak a művészetet, ami áthatja mindennapjaikat és az egész házat. Camille alkotó energiái a napi cigaretta adag sodrására összpontosulnak. Még senkit sem láttam nagyobb műgonddal és élvezettel forgatni dohányt a papírba. C’est ma drogue! – ismételgeti szüntelen, s rekedtes nevetése köhögésbe csap át. A harmincas évei közepét taposó tanítónő aktív női jogi harcos, aki az eszméket tettekkel is elegyíti. Vaskos könyveket olvas a női nem hányattatott sorsáról, s bárkivel szemben kiáll gyengébb társaiért. Je suis communiste! – vallja be egyik este, majd hozzáteszi, hogy persze nem a sztálini értelemben. Mindezt szigorúan azután, hogy ráeszmél, a néhai vasfüggöny másik oldaláról jövök. Hosszú, szürke pulóverekkel takarja testét, semmi smink vagy kacér kiegészítő. A nőiesség legcsekélyebb jelét sem fedezni fel rajta, elsőre… Ám keménysége csak burok, amely figyelmességét, kedvességét rejti el olyan mélyre, hogy még ő sem sejti, hogy a feleségszerep iránti vágy egyszer csak csírát bont majd benne. Camille egyébként a mintegy negyven négyzetméternyi pincét jelölte ki otthonnak. A minden kényelmi eszközzel ellátott alagsor egészen kellemes… lehetne, ha némi fény is szűrődne be az apróra méretezett ablakokon keresztül. Ennek ellenére Camille a ház egyetlen lakója, aki nyolc előtt ébred, s amikor a többiek épp megkezdik a következő kétórás alvásblokkot, ő a kapu kulcsát fordítja kattanásig. 
 
haz_paris.jpg
 
Margot fotóművész, és örök kortalan. Ő szintén kézzel sodorja a dohányt, de lényegesen kevesebb szertartásossággal, mint Camille. Sőt, valójában számára a cigaretta sokkal inkább kötelező nyűg, semmint a nap fénypontja. Eleinte fogalmam sem volt arról, mivel foglalkozhat, csak egyedi nyaklánca sejtetett némi művészi hajlamot. Tizenegyig egyszer sem dugta ki az orrát a szobájából, semmi napi beosztás vagy kötelező feladatok. Gyakran éjjel ért haza vagy estig bezárkózott. Aztán a szombat délutáni biciklivásárlás során kiderült, hogy szenvedélyéből, a fotózásból él. Művészeti társulatok, szervezetek számára készít képeket, nem a legfelkapottabb Párizsban, de nincs oka panaszra. Margot eredetileg Bordeaux-ból származik. Vékony, szikár nő, aki alig nyitja ki a száját, ha beszél, félmosollyal jelzi, ha valami tetszik neki, és minden furcsa kérésemre avec plaisir-rel felel, miközben őszintén a szemembe néz. Sőt, egy ideje szeretete jeléül finoman vállon is vereget. A kíváncsiság szüntelenül ott csillog a szemeiben, s szerteágazó érdeklődési körének hála öröm vele a társalgás… a kedvemért enyhén lassított tempóban, de továbbra is szinte csukott szájjal… Margot otthona a földszint egyetlen lakható szobája, mivel a másikat könyvtárnak jelölték ki. És tényleg az! Vagy egy tucatnyi könyv és néhány folyóirat küzd két hűtővel, a ruhaszárítóval és az almás ládával a tenyérnyi helyért. Margot-nak azért ennél jobb sora van. Közel a fürdőhöz, a konyhához és egészséges távolságra a nappalitól… 
Rosalie a ház tulajdonosa. Ő az életét emelte művészete középpontjába. Negyvenes éveibe belefáradva teológia és filozófia szakokra jár, humanitárius szervezetekhez köti szövevényes kapcsolat, a Saint-Gervais templom miséin angyali hangjával bűvöli el környezetét, és a lakóiból él. Fogalmam sincs, miként tehetett szert a házra. Dél-Franciaországból költözött Párizsba a kilencvenes évek végén, rövid, viharos házasságot élt meg egy román bevándorlóval, hogy végül a sors kegyéből idesodródott otthontalanokat kínáljon fedéllel. Könnyedén szökell a házban, énekkel és tánccal mulattatva albérlőit. Ha nem tudnám, hogy még a kávét is kerüli, azt hinném, különféle stimuláló szerek hatása alatt áll. Az ő birodalma a nappali és az emelet. A hálószobáját csak kivételes alkalmakkor használja, inkább a nappali kihúzható kanapéját részesíti előnyben. Ennélfogva a helyiség egy könyvekkel, jegyzetekkel és mindenféle limlommal telezsúfolt játszótér. A minap még rothadó almát is felfedeztem az egyik polcon. Nem bántom, lehet, hogy kísérlet. Rosalie-nél nem lehet tudni…
A külön zárható házrészen most velem kell osztoznia, mivel átmenetileg a padlásteret birtoklom. Szobámat csak a nappalin keresztül közelíthetem meg. Tehát a fürdőtől a konyhán át a kijáratig mindenhez érintenem kell Rosalie játszóterét, ami csak akkor gond, ha otthon van, de akkor nagyon. Nyikorgó, fából készült csigalépcső köti össze a nappalit a kis padlásteremmel, vagyis egyszerűen lehetetlenség zajtalanul közlekedni rajta. Nem is megy. Habár Rosalie szerint très discrète vagyok, tudom, hogy hazudik... Egyébként mindegy is. Képzeletemben és a teleírt papírlapokon Czóbel Minka Párizsa elevenedik meg, amibe tökéletesen beleillik a padlásszoba a nyikorgó lépcsővel, Rosalie éneke, Margot művészvilága és Camille dohányfüstje.
 
french-country-decor-for-extravagant-kitchen.jpg
 
Így éldegélünk mi négyen, mindenki a maga útján, pillanatokra futva csak össze a ház valamelyik szegletén. Ritmusunk teljesen különböző. Előfordul, hogy napokig nem találkozunk, máskor órákig beszélgetünk a vacsoraasztal fölött. A szombatokat azonban varázslatos hangulat lengi be, élettel, zsibongással telik meg a ház, hogy a sürgölődés, nevetgélés vége négy-öt fogásos ebéd legyen. Füge- vagy mézlikőr, olajbogyó, kenyér, leves, főétel, sajt és desszert kerül a szépen megterített asztalra, s a beszélgetés és jókedv egész délután kitart. A közös főzés és ebéd átmeneti együttélésünk legfőbb bizonyítéka és a hétköznapok során összegyűjtött nyűg azonnali oldószere…
 
Amitiés,
Szilvia
 
 

ksz1.jpg

Kecsmár Szilvia Szolnokon született, Kiskunmajsán nőtt fel. Tanulmányait többek között a Szegedi Tudományegyetem Kommunikáció szakán, valamint a Sorbonne (Paris IV) mesterszakán végezte területfejlesztési szakemberként. Az elmúlt években mint újságíró, szerkesztő, oktató és projektmenedzser tevékenykedett. Jelenleg az SZTE Irodalomtudományi Doktori Iskola hallgatója.
 
A szerző korábbi írása a SzegediLapon: Levelek Párizsból– Első levél; A szuvenírNyugalmas otthon...