Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Nyilas Péter
100 éve született Rátkai Sándor
Az utolsó szegedi papucsos 

1.-ratkai-foto.jpg

Rátkai Sándor szegedi papucsos mester keze alól óvatos becslés szerint is több mint 70 ezer pár szegedi papucs került ki. A „szegedikum”-ként számon tartott, török eredetű lábbelit hagyományos módon varrta, szögelte, az egylábas, „forgatós” papucsok bársonyfejére felesége hímezte rá a virágokat. „Az utolsó szegedi papucsos”-ként ismert mester január 28-án lenne száz esztendős. A jeles évfordulóról 2014. január 6. és 22. között kamarakiállítással emlékezik meg a Somogyi-könyvtár.
 
Kosárfonónak tanult
 
„Tulajdonképpen kosárfonónak indultam, tizenegy évesen. A kosárfonó sógora volt a papucskészítő mester, az ő inasaival laktam egy műhelyben, ott aludtam velük. Aztán a kosárfonó tönkrement, elköltözött Pécsre. Anyám nem engedett el utána, azt tanácsolta, tanuljak inkább valami más szakmát. Mivel jó barátságban voltam a papucsosokkal, átmentem hozzájuk. Így történt, hogy 12 éves koromban bekerültem a három segéd közé. A mester nem igazán tanított, úgy kellett ellesni a szakmát.” (A 2000-ben készített Rátkai-interjú teljes szövege a HagyományHáló c. internetes oldalon olvasható: http://www.nepmuvesz.hu/?teljes_cikk=104991111941060&tipus=nepmuvesz)
Rátkai Sándor Nagy Mátyás alsóvárosi papucsos műhelyében tanulta ki a szakma fortélyait. Mestervizsgát 1943-ban tett, önálló műhelyét a háború után nyitotta meg a Kölcsey utcában.
 
 2.-kolcsey-u..jpg
Rátkai Sándor első műhelye a Kölcsey utcában
(A kép forrása: Somogyi-könyvtár, Helyismereti gyűjtemény)
 
Kilakoltatás, rendőri segédlettel
 
„Mikor hazajöttem a frontról 1944 szeptemberében, önálló lettem, négy segédem volt. Akkor fapapuccsal mentem a piacra, mert nem lehetett kapni anyagot. Huszonöt évig a Kölcsey utcában béreltem egy műhelyt. Mikor a Royal szállót bővítették, átköltöztem a Dóm térre, ami azért volt jó, mert ott sokan megfordultak, idegenek is jöttek csodálni a teret. Öt évig voltam itt, mikor a levéltár építése miatt költöznöm kellett.”
 
3.1-dom-ter.jpg
A Dóm téri műhely
(A kép forrása: Fári Irén, Simoncsis János:
Palánk – Szeged belvárosa egykor)
 
Az 1950-es évek végéig három-négy segédje mellett két ügynököt is alkalmazott, akik a papucsok hazai forgalmazását intézték. Hazai és külföldi táncegyüttesektől is sok megrendelést kapott.
Az utolsó hurcolkodás igencsak kalandos körülmények között zajlott:
„Kijelöltek nekem egy műhelyt, ahova nem akartam menni. A végén már a rendőrség is kijött egy teherautó kíséretében, hogy most pedig felpakolják a cuccomat és a számomra kijelölt helyre visznek. Láttam, hogy ennek fele sem tréfa és megegyeztem velük, hogy pakolják fel a cuccom, de haza, Munkácsy utcai lakásomra vigyék. Annyira mérges voltam, hogy azonnal nyugdíjaztattam magam, persze már elmúltam akkor hatvan éves.
Aztán váltottam működési engedélyt is, és az otthonomban folytattam a mesterségemet.”
 
Nincs párja
 
„Mitől szegedi a szegedi papucs? Elsősorban a hímzéstől. Mezei virágok, pipacs, nefelejcs, kalász ékesíti. Inaskoromban nem ilyen papucsok voltak, csak egyszerű bársonyból készültek, hímzés nélkül. A hímzett papucs később jött divatba, akkor kezdték ezt a bojtos, szalagos jobb- és ballábast készíteni. Azelőtt forgatós volt, vagyis nem különbözött a jobb láb a baltól. Ezért mondják, hogy a szegedi papucsnak nincs párja.”
Rátkai Sándor 2001-ben 23 pár papucsból álló mintakollekciót adományozott a szegedi múzeumnak, ebben minden olyan papucs szerepelt, amit 1930-óta készített.
2003 végén létrehozták a Rátkai Sándor Közhasznú Alapítványt a kulturális örökség védelmére, a papucsos mesterség oktatására, egy belvárosi műhely és múzeum kialakítására.
 
„Addig élek, amíg dolgozni tudok”
 
Rátkai Sándor a Munkácsy Mihály utcai ház előszobájában berendezett műhelyében varrta a papucsokat, utolsó éveit leszámítva napi kettőt is elkészített. Volt egy dobogója, arra állította a székét és a nagyszüleitől örökölt, több mint 150 éves tőkét. Körbevették a szerszámok, a háta mögött a jellegzetes, csaknem az összes fotón szereplő stelázsi állt, az étkezőasztalon a száradó, kaptafára húzott félig kész piros, hímzett papucsok. „Addig élek, amíg dolgozni tudok – ez volt a jelmondata.
Számos szakmai elismerés mellett 2001-ben a Szegedért Alapítvány társadalmi-állampolgári kuratóriumának díját is meglapta.
Rátkai Sándor életének 98. esztendejében, 2011. március 8-án hunyt el. Gyermekei nem folytatták a papucsos mesterséget.
A szegedi papucsos hagyomány azonban szerencsére tovább él. Sallay Tibor cipő- és papucskészítő mester Rátkai Sándor Kiss Ernő utcai műhelyében maga is varr forgatós, hímzett papucsokat. Közülük egy pár, fehér, szalagos esküvői papucsot a Somogyi-könyvtár kiállításán is megmutattunk 2014. január 6-tól 22-ig.
 
 4.-sebestyen-marta.jpg
Sebestyén Márta népdalénekes a Kiss Ernő utcai műhely előtt
(a fotó a Rátkai Sándor Közhasznú Alapítvány tulajdona)
 
5.-muhelybelso.jpg
Sallay Tibor és felesége, valamint Sebestyén Márta
a Kiss Ernő utcai műhelyben
(a fotó a Rátkai Sándor Közhasznú Alapítvány tulajdona)
 
***
 
Kis szegedi papucstörténet
 
A Somogyi-könyvtár Rátkai-kiállítását a szegedi papucs történetének fotókkal illusztrált, vázlatos bemutatása egészíti ki. A  kamaratárlat egyik értékes dokumentuma Bálint Sándor A szegedi varga-, csizmadia és papucsos mesterség című, a könyvtár számára dedikált kézirata, amelynek fotóanyagából a helyismereti gyűjtemény is őriz néhány fölvételt. (A képeket a Délmagyarország napilap néhai kiváló fotóriportere, dr. Somogyi Károlyné készítette.)
 
Hóbiárt basa végzete
 
Az elnevezésről szóló nyelvtudományi kutatás szerint a „papucs” oszmán-török eredetű szó, nyelvünkben a hódoltság idején, a 16. század második felében bukkan föl.
A lábbeli előfordul a Hóbiárt basáról szóló helyi népmondában is. Eszerint a szegedi menyecskék a körülöttük legyeskedő basát papucsuk sarkával verték agyon.
Régebben a pörlekedő szegedi menyecskék, kofák – ha már szóval nem tudták győzni – papucsaik sarkával verték, „papucsozták” egymást.
 
Nehézkes csizma, pórias bocskor
 
A papucs viselete szorosan összefügg Szeged 1879-es árvíz utáni kikövezésével. Korábban az utakat borító feneketlen sár miatt az asszonyok is csizmában, bocskorban jártak. A cipőt, a bennszülött német polgárság viseletét még idegennek érezték, és a férfiak is, nők is csak a 20. század elején barátkoztak meg vele.
A városias életmód terjedésével a csizma már nehézkesnek, fölöslegesnek, a bocskor meg szegényesnek, túlságosan póriasnak tetszett. Így jelentkezett az igény egy olcsó, de mutatós lábbeli iránt.
 
Asszonyok, pongyolában
 
A szegedi papucsosság második virágkora a két világháború közötti időszak. A parasztság és a városi szegény nép idővel áttér az ünnepi cipőviseletre, papucsot inkább csak a ház körül és hétköznap hord.
Viszont éppen ez idő tájt fedezik föl a régi polgárság asszonyai, leányai az otthoni, pongyolához való használatra igen alkalmas, magyarosnak érzett, mutatós lábbelit.
 
6.-ratkai--portal--papucsok.jpg 
Rátkai Sándor, a Dóm téri üzlet bejárata és a papucsok
(A kép forrása: Fári Irén, Simoncsis János:
Palánk – Szeged belvárosa egykor)
 
Pipacs, búzavirág
 
A szegedi papucs egyik legfontosabb jellegzetessége a hímzés, ugyanis rajta a helyi mezei, Szeged környéki virágokat csodálhatjuk meg. Fő motívuma a pipacs, amely általában középen helyezkedik el, mellette fellelhető a búzavirág, búzakalász és gyöngyvirág. A hímzés eredetileg kézzel készült.
A „szegedikumént” számon tartott jellegzetes lábbelit már nem hétköznapi viseletre, hanem ajándékként vásárolják. A szegedi papucs 2004 óta védett.
 
 
 
 

9.jpg

Nyilas Péter 1975 óta dolgozik a Somogyi-könyvtárban. A nyíregyházi Bessenyei György Tanárképző Főiskolán szerzett könyvtár-magyar szakos diplomát. A könyvtári pályát átmenetileg elhagyva, tizenöt évig a Délmagyarország napilap újságírója volt, 2006 óta ismét a könyvtár munkatársa.