Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Petró János

Ezek nem az én lovaim

 

Kohlhaas Mihály, Nagy Zsolt már a színpadon áll, bírái az esküdtek ítéletére várnak. Az esküdtek, a nézők izgatottan érkeznek, s az alapvető ismeretek hiányában rögtön fel is mentenék a vádlottat minden bűne alól. Hiszen ránézésre is milyen derék és jóravaló ember ez a Kohlhaas, ahogyan ott áll a színpad közepén, dolgos, a törvényeket tisztelő polgár. Szinte már példakép. Ki mondaná ki a kötelet gondolkodás nélkül? De ez nem így megy, meg kell ismernünk történetét, van rá két óránk és az akaratunk is meg van hozzá. Azzal, hogy magasba emeljük kezeinket, mert a tartózkodás is bűnöst jelentene, jelezzük a közös akaratot, látni szeretnénk Kohlhaas Mihály lócsiszár becsapásának és magalázásának történetét, mintahogyan azt is, hogyan fordul ki önmagából, hogyan éget fel városokat, hogyan válik tömeggyilkossá két pompás fekete ló miatt. Persze tudjuk mi lesz a vége, mégis látni szeretnénk, miként meséli el nekünk Hegymegi Máté.

kohlhaas.jpg

Kötelező leírnom, hogy Hegymegi Horváth Csaba tanítványa, kétségtelenül a legkiválóbbak közül. Színháza mégsem mondható fizikai,- vagy táncszínháznak, bár tagadhatatlanul a fizikai színház adja az előadás sziklaszilárd vázát, amelyre Gábor Sára szövegadaptációját olyan mesterien húzzák rá, mintha ezer éve gyakorolnák már a "színházcsinálást". Nem keresek rájuk, nem idézek wikipédiát, mert tudom anélkül is, hogy szemtelenül fiatal emberekről van szó.

A játéktér mindjárt az előadás elején megtelik vízzel, a történet nagyrészt ebben a medencében játszódik. Mindez a Régi Zsinagógában egészen elképesztő módon nyer új értelmezést. Miután néhány percre és néhány fokkal lehűti a levegőt, a hirtelen megerőszakolt páratartalom és a kinti hőség miatt mintha gőzölgő mocsár telepedne ránk. Súlyos és nehéz minden gondolat. A víz felületén megtörő, a falakon és mennyezeten külön életet élő fények visszaverődő játéka átdimenzionálja a teret. A víz, mint közeg a maga módján alkalmazkodik minden szituációhoz, ha kell simul, ha kell taszít.

Pető Kata és Bach Kata játssza az összes női szerepet és a két pompás paripát is. Hibátlanul lépnek egyik szerepből a másikba, az életerőtől duzzadó lovak, majd a kiéheztetett, lepusztult gebék éppen olyan hitelesek, mint a férje mellett kiálló, életét vesztő asszony, vagy az apjáért aggódó gyermek.

Hegymegi Máté egy idős ember tapasztalatával ötvözi a fizikai színházból és a kőszínházak világából érkező színészek képességeit és tudását. Ez a sokféle művészből összegyúrt anyag tökéletesen működik. Végül, de nem utolsó sorban a zenéről. Kákonyi Árpád tolakodóan szikár, néha már smirgliszerűen húzós zenéjét maguk a színészek játsszák. A dobfelszerelést a vízben rakják össze, a dobokon maga Kohlhaas nyomja, majd miután szétzavarja csapatát, a ritmust a lázadók új vezére veszi át. Látjuk és halljuk, amiként ismerkedik a dobokkal, úgy tanulja a vezér szerepét. Így a dobnak jelentős szerepe van végig, összeköti az alkalmi rock zenekart a mindenkori színpadi játékkal, másrészt a lázadók vezére a dobbal irányít, ő adja meg a történet tempóját. Akinél a dobverő, annál a hatalom. Amikor kiveszik Kohlhass kezéből a dobverőket és kihajítják a darabból azokat, tudjuk mindennek vége. Kohlhaasnak annyi. Halál vagy élet? Mi legyen a sorsa? Az előadás végén újra felteszik a kérdést, de kezünket feltenni már nincs idő. Maga Kohlhaas is a halált választaná. Nem akarok egy olyan államban élni, amely jogaimban nem véd meg  mondja.

Ezek nem az én lovaim! Az egész történet alapja ebben az egy mondatban rejlik. Mert fizikailag persze ugyanazok a lovak, de közben ott a jogsérelem, a megaláztatás. Mindez az erkölcsi kár lemérhető a két pompás állat fizikai állapotán. Jog és önkény, hatalom és korrupció, az állam feladata és tisztségviselőinek visszaélései, önbíráskodás. Mikor is történik mindez? Miért olyan ismerős?

Nem akarom túldicsérni Hegymegi Mátét, eddig csak színészként ismertem. Rendezése minden kétséget kizárva ígéretes. Eljövendő szép és izgalmas előadások zálogát hordozza magában.

 

Thealter
Szkéné Színház (Budapest) – Zsámbéki Színházi Bázis – 
MASZK Egyesület (Szeged): KOHLHAAS
 
pj.jpg
Petró János költő, újságíró, szerkesztő. 1958-ban született, Szegeden él.
 

A szerző írásai korábban a SzegediLapon: Mit adtak nekünk a rómaiakAz utcában megrekedt a szörnyű hőség...A bolondok hajója;Egy laptoptáskányi könyvAz első 25 év...Még egyszer a szurkolásrólÉn kérek elnézéstAz én váramValami fekete érthetetlen szörnyűségPartizándalokVB-arany 700 pengő kölcsönbőlMint egy tündérHajrá Szeged!Egy apa-lány kapcsolatA szegedi TurulNemnézőszámVidd haza a kapufátAmikor még nem volt szurkolói kártyaElőolimpia a szomszédanKell egy csapatA Szent Mihály StadionA legfurcsább nevű magyar olimpikon;  Thealter cédulák 10.Thealter cédulák 9.Thealter cédulák 8.Thealter cédulák 7.Thealter cédulák 6.Thealter cédulák 5.Thealter cédulák 4.Thealter cédulák 3.; Thealter cédulák 2.; Thealter cédulák 1.Az álom tenyerénKét vers a költészet napjáraKarácsonyi énekÜres papírlapokSzegedi Jazz NapokIsten parancsára tettem„Elszaladni késő, itt maradni kár”A börtön ablakába...Tudok énekelni, de nincs hangomSzukafattyakDicső híre-neve fennmaradt örökreHa fojtogatszA bomlás hideg kabátja lazulFájdalmas és bús emlékezés (színházcédulák, Thealter 23)VersekRémmese és elfeledett énekSzt. István térEgy nyár végeHárom versAkik lebegnek, azok jól vannakMágikus realizmusHaza a bivaly hátán