Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Sűrű cselekményszerkezet, lírai tartalom
7 kérdés Czilczer Olgához
 

fuggoleges_ablaksor.jpg

Czilczer Olga 1940-ben született Szegváron. Szegeden végezte zenei tanulmányait. Költőként 1974-ben mutatkozott be a Ne mondj le semmiről című antológiában, s azóta is folyamatosan publikál irodalmi folyóiratokban.  Első önálló kötete 1982-ben született meg, A függőleges ablaksor címmel.  Kedvenc műfajának a prózát tartja, de szívesen ír szabad verset is. 2000-ben és 2001-ben három hangjátékát mutatta be a Magyar Rádió. Évek óta visszatérő vendége a Somogyi-könyvtárnak, ahol többek között a Világjáró, a Bobó könyve és a Mehetünk kedves című könyveit, valamint legújabb verseskötetét, az Osztódást is népszerűsítette. Hegedűs Réka és Tóth Edit ezen legutóbbi kötetbemutató kapcsán tette föl hét kérdését az írónőnek.
 
Hegedűs Réka és Tóth Edit: Milyen érzés újra itt lenni a Somogyi-könyvtárban és bemutatni a legújabb verseskötetét?
 
Czilczer Olga: Korábban a Somogyi-könyvtár munkatársa voltam, így tudom, ha máshol nem is, itt helye van az irodalomnak. Jó érzés látni, hogy nemcsak klasszikusokat, de kortárs műveket, köztük az én írásaimat is egyaránt olvassák az irodalomkedvelők. A Bobó könyve című gyerekeknek szóló művemet két alkalommal is lehetőségem volt bemutatni a közönségnek a Somogyi-könyvtár falain belül és azóta is szívesen látogatom a könyvtár gyermekrészlegét is.
 
Hegedűs Réka és Tóth Edit: Hogyan lehet ösztönözni a fiatalokat szépirodalomi művek, különösen versek olvasására?
 

vilagj.jpg

Czilczer Olga: Az iskola és az oktatás egyik legfontosabb feladata az, hogy az olvasásnak ne csak a technikai részét sajátítsák el a gyermekek, hanem az értő olvasásra nevelje őket és ezáltal megszerettesse velük az irodalmat. Mivel korábban zenét oktattam, így tudom, hogy a pedagógusoknak rendelkezésükre állnak azok a módszertani eszközök, amelyekkel ösztönözni tudják a fiatalokat, hogy minél többet foglalkozzanak akár zenével, akár irodalommal. Egy jó írónak a gyerekek legegyszerűbb kérdéseire is meg kell adnia a választ, kezdve azzal, hogy miért van négy lába az asztalnak egészen a bonyolultabb költői képekig, vagyis hogy milyen az ég tükre. Természetesen a szülők és az otthoni környezet is sokat segít abban, hogy fogékonyabbak legyenek a fiatalok a világ felé és a szabadidejüket is hasznosan töltsék el.
 
Hegedűs Réka és Tóth Edit: Az Osztódás című kötetének az első ciklusa szabad verseket tartalmaz. Miért választotta ezt a formát?
 
Czilczer Olga: Erre röviden tudok felelni: a kötött formákat elvetve a köznapi magánbeszéd elemeit szimbolikus egésszé olvasztani mint forma a szabad vers és a prózavers a legmegfelelőbb.
 
Hegedűs Réka és Tóth Edit: Önéletrajzi ihletésűek ezek a költemények?
 

osztodas_czo.jpg

Czilczer Olga: Egy költemény a lélek apró rezzenéseit hivatott közölni, egy költő pedig azzal a céllal alkotja meg művét, hogy tanúságtételt tegyen az emberekről, az életről és arról, hogy itt élt a földön. A költészetben rendkívül nagy jelentősége van a személyes és egyetemes élmények összekapcsolásának, hiszen csupán e két fogalom kölcsönhatása révén tud olyat közölni egy költő, ami nemcsak öt vagy hat, de akár száz év múlva is érvényes tud lenni. Amennyiben ezek a feltételek teljesülnek, akkor lényegtelenné válik a költői én kiléte.
 
Hegedűs Réka és Tóth Edit: A kötet második része prózaversekből áll, amelyeket erőteljes zeneiség jellemez. Hogyan járult hozzá a zenei háttértudása a költészetéhez?
 
Czilczer Olga: Zenei végzettséggel rendelkezem, amely nagymértékben hozzájárul ahhoz, hogy verseket alkothassak. Egy zenemű és egy vers között nagyon sok szerkezetbeli hasonlóság található, hiszen a metrus, a rím, a ritmus mindkét területen egyaránt jelentős szerepet játszik. Szívesen alkalmazom az egyes zenei műfajokra is jellemző visszatérő formákat, amelyeket nem tudatosan használok, de egyértelműen a zenei pályafutásomra vezethető vissza ezek a technikák. 
 
Hegedűs Réka és Tóth Edit: Melyik műfajban szeret a legjobban alkotni?
 
Czilczer Olga: A magyar szerzők által kevésbé alkalmazott prózavers a kedvenc műfajom. Nem könnyű feladat ebben a műfajban alkotni, mivel nagyon könnyen átléphetőek a líra és a próza határvonalai, s ha ez megtörténik, akkor már nem prózaversről van szó, hanem valami egészen másról. Ezek a költemények ugyan sűrű cselekményszerkezettel bírnak, ám középpontjukban mégis a lírai tartalom áll. Magyarországon Kassák Lajos és Illyés Gyula óta ez egy elfeledett műfaj volt, s hazánkban azóta is csak Kálnoky László és jómagam készítettünk olyan köteteket, amelyek teljes egészében prózaverseket tartalmaznak. A ritmikus próza műfajában Tolnai Ottó és Villányi László is alkotott, bár a két versforma sok mindenben különbözik.
 
Hegedűs Réka és Tóth Edit: Mikor találkozhat Önnel a közönség legközelebb?
 
Czilczer Olga: Folyamatosan írok verseket és egy újabb verseskötet is elkészült, amelyet remélem, hamarosan bemutathatok, s remélem, újra itt, a Somogyi-könyvtár közönsége előtt.
 
Hegedűs Réka és Tóth Edit
 
 
heged_s-reka.jpg
Hegedűs Réka 1990. június 14-én született Gyulán. Jelenleg a Szegedi Tudományegyetem Bölcsészettudományi Karának Kommunikáció- és Médiatudomány Mesterképzésének végzős hallgatója. Az egyetemi alapképzés során a fő szakiránya, a Public Relations mellett, elvégezte a Nyomtatott sajtó szakirányt is. Tanulmányai során több egyetemi lap munkatársa volt. Legfőbb érdeklődési területe a kulturális kommunikáció, jelenleg a szegedi Somogyi-könyvtár kommunikációs munkáját segíti. Szabadidejében is szereti az aktív, szellemi kikapcsolódást, gyakran jár moziba, színházba és múzeumi rendezvényekre.

toth-edit.jpg
Tóth Edit 1986. október 4-én született Békéscsabán. Jelenleg a Szegedi Tudományegyetem Bölcsészettudományi Karán Kommunikáció- és Médiatudomány mesterszakon végzős hallgató. 2010-ben anglisztika szakon, amerikanisztika szakirányon szerzett üzleti angol és turizmus specializációs alapszakos diplomát. 2012-ben pedig a Kommunikáció- és Médiatudomány alapképzésen a Public Relations szakirányt végezte el. Pillanatnyilag a szegedi Somogyi-könyvtárban lát el PR gyakornoki feladatokat. Szabadidejében szívesen olvas, és érdeklődést mutat a környezetvédelem iránt.